יום שני, 14 בינואר 2013

טבעונות בדרך...

אתמול ראיתי סרט שהוא בעצם הרצאה מצולמת, אחת הטובות והאפקטיביות ששמעתי בכל שנותיי. ולא שהנושא היה קרוב במיוחד אליי לפני כן, אבל ניכר היה שהמרצה מדבר מדם ליבו, מכאב אמיתי ולא מתוך מסחריות שיווקית. 
ההרצאה עוסקת בהתעללות האין סופית שלנו בבעלי החיים כדי לספק את הרצון שלנו לאכול בשר, חלב וביצים. 
כמי שחובבת בשר וביצים ומעולם לא חשבה לוותר עליהם, נדהמתי מעוצמת ההתעללות והסבל שבני אדם גורמים לחיות האלה. הבנתי שאני לא יכולה להישאר אדישה ולספר לעצמי שכיוון שאיני מרביצה באופן אישי לעגלים, אני בסדר. אם אני קונה את המוצרים האלה, אני תורמת בעקיפין להמשך התופעה. 
הגאונות של ההרצאה הוא בפשטות שלה ובדרך שבה המרצה מפריך אחד אחרי השני את כל הטיעונים בעד אכילת חלבון מהחי. לקראת סוף ההרצאה היה קטע מצולם של התעללות בפרות, ואני מצאתי את עצמי ממררת בבכי, ממש יללות כאב. כל ההוויה האימהית שלי זעקה בשם הפרות והעגלים בכל העולם. 
ופתאום עלתה תחושת בחילה מחלב ובשר. 
אני לא צדיקה ולא תמימה. להגיד לכם שמעתה לא אוכל יותר בשר לעולם, לא אגיד. אני לא מאמינה בשינויים דרסטיים ולא רוצה להחליט מראש על איסורים גורפים בחיי, אבל משהו בכל זאת נגע בי. 
הבנתי יותר לעומק את האשליה שבה העולם שלנו מתנהל. איך הכל קשור בהכל. איך דבר לכאורה שולי כמו אכילת בשר אחראי על זיהום הכדור שלנו, הרעב העולמי, מחלות, השמנה ועוד. טוב, אני לא מתכוונת לתת לכם תקציר של ההרצאה, גם לא להטיף לכם באיזה שהיא צורה לשנות את מנהגי צריכת המזון שלכם. מי שירצה אני אצרף לינק להרצאה בסוף הפוסט ותוכלו לצפות והחליט בעצמכם. 
אני משתפת אתכם בזעזוע העמוק שאני עברתי, הרגשתי התפקחות מבורות ושקריות שעטפה את חיי. הרי גדלתי כמו רוב הילדים בני דורי על החשיבות הבריאותית של בשר, ביצים וחלב.
לכל ילד קטן מחדירים די מוקדם לתודעה שפרה חייכנית נותנת חלב, מישהו שואל למה? ומדוע החלב שלי משמש להזנת ילדיי ושלה אמור לשמש להזנתי ולא להזנת עגליה? על זה לא מדברים, אם אפשר להמשיך וליצור  את התחושה שזה בסדר להרוג חיות, לבזבז שטחים חקלאיים עצומים רק כדי להאכיל חיות שישחטו אותן בסוף, אז למה לא. והעולם שותק ולוקח עוד ביס מההמבורגר שלו. 
אז לראשונה בחיי, אתמול הבשיל בי הרצון להפסיק להשתתף בגזל החופש הזה. הבנתי שהסיבה היחידה שאני לא שקלתי עד היום לוותר על המוצרים האלה היא פחד. פחד שלא יהיה לי משהו אחר לאכול, פחד שיהיה לי פחות טעם, פחד שיהיה לי פחות נוח להכין סלט במקום לתקוע פסטרמה. כנראה שהייתי צריכה את החוויה המטלטלת שחוויתי אתמול כדי לפוצץ עוד בועה.
רק השבוע עשיתי את זה עם הפייסבוק. שינוי קטן בהגדרות והפסקתי לקבל כמויות אדירות של מיילים שמדווחות על תגובות סתמיות, והנה השליטה חזרה לחיי. במקום להיכנס 17 פעמים ביום, אני יכולה לבחור להיכנס רק פעם אחת ביום. כך או כך אני מחליטה. אז אחרי שהגמילה מהפייסבוק התבררה כצעד חיובי בכיוון הנכון עבורי, יש מצב שגם טבעונות תתברר ככזאת. לא יודעת, אבל מה שבטוח אני הולכת לנסות. 
מי שרוצה לצפות בהרצאה באמת מעלפת. אני מצרפת קישור. 

ההרצאה הכי חשובה שתשמעו אי פעם - גארי יורופסקי


2 תגובות:

  1. הרצאות כאלה הן ניצול לרעה של תכונות אנושיות שיש בנו, למזלנו.
    לדעתי אסור לנו לתת לאף מרצה לעשות מניפולציה עלינו דרך אותם רגשות.
    תנו לנו עובדות (בלי תיאורים פלסטיים ובלי גרפיקה פרובוקטיבית - כמו קליפים של זוועות) ואז נוכל לשקול בצורה מאוזנת אם ככה או אחרת.
    חבל לי לראות/לקרוא/לשמוע איך משחקים בתכונות אנושיות - כחומר ביד היוצר.
    כמו ששינית בהגדרות של הפייסבוק ורווח לך, אני מציע שתקחי את הצגת הדברים כפי שנעשית שם "בערבון מוגבל", וע"י שימוש מושכל בהיגיון בריא תוכלי להגיע למסקנות אופרטיביות שישפיעו על חייך.
    זה לא באזאר שבו רגשותייך הן כסחורה העוברת מיד ליד.
    בתיאבון! והכי חשוב להיות שלם עם כל החלטה ולא להביט אחורה בזעם כי זה ממש לא מוסיף לנו דבר וחצי דבר.

    השבמחק
  2. איך בדיוק הרצאה שהמסר שלה הוא חמלה כלפי בעלי חיים יכולה להיות "ניצול לרעה"?
    ניצול לרעה זה לפרסם תמונות של "פרות מחייכות" על קרטון חלב, בו בזמן שהפרות האמיתיות עוברות סבל יומיומי.
    מי שמשחק ברגשותינו הן אותן תעשיות שמרחיקות מאיתנו כל שבב של אמת או עובדה על מה שבאמת עוברות החיות רק כדי שאנחנו נאכל ונשתה את תוצריהן ורק כדי שהתעשיות המתעללות האלה ירוויחו הון. הן מייפות את המציאות, מעוותות את העובדות, מפעילות טרור של "אם לא תאכל 3 מוצרי חלב ביום לא תקבל סידן" וכו'.
    העובדות הן פשוטות וההרצאה הזאת ברובה המוחלט עוסקת בעובדות שכל אחד יכול לבדוק ולבחון אם רק ירצה. הכי קל זה לבקר את האחר, הכי קשה זה להתבונן פנימה ולראות כמה אנחנו אכזריים בשיתוף הפעולה שלנו עם התעשיות האלה ובאדישות שלנו כלפי בעלי חיים.

    "העולם לא יושמד מאלה שעושים רע, הוא יושמד מאלה המסתכלים מהצד ולא עושים דבר." ~אלברט איינשטיין.

    השבמחק